¿Quién es el otro en el proyecto de Haití?

febrero 11, 2010 at 1:19 pm Deja un comentario

“Comprensión no es un requisito para la cooperación”, consejo de Concejal West, del Consejo de  Zion, actuado por el  Dr. Cornel West (The Matrix Reloaded).

Proyectos interculturales

por Profa. María de Mater O’Neill

Aunque la pregunta del titulo de esta entrada debe de estar presente en todo proyecto que es centrado en el usuario y todos los tenedores de apuestas de un proyecto, en este que nos toca ahora, el de Haití,  se hace más evidente.  Discusiones sobre la Otredad sería beneficioso para los diseñadores (facultad y estudiantes) en el cuido de la “mirada” que revela más quiénes somos que sobre el otro.

  • ¿Cómo se reconoce al otro?
  • ¿Culturalmente eres afín al otro?
  • ¿Quién reconoce al otro?
  • ¿Quién define al otro? ( ¿ hay una sola definición?)
  • ¿Moralmente eres afín al otro?

A continuación extractos sobre el tema que he escrito anteriormente:

And I was looking for you.
But I couldn’t find you.  I couldn’t find you.
And he said: Hey!
Are you talking to me?
Or are you just practicing
For one of those performances of yours?
Huh?
(Laurie Anderson)

(…) Culture and identities are not fixed, they are ever changing. There is acknowledging of many cultures within a political territorial concept of a culture, even more, individuals navigate between different social groupings. Samples of identity construction as a tool for power discourse, from public behavior to mediatization of the Other. Definitions of culture should be discussed, the role of language (not to be confused with Roland Barthes definitions of language), and identity construction. Also Foucault concept of power, and some echo of Jean Francois Lyotard’s “postmodern condition” and Jacques Derrida’s “différence”.

(…) The body as part of the equation, is a strict dualism viewpoint

The Cartesian anxiety (Bernstein, 1983) is common. We wrongly applied binary thinking to postmodern discourse when actually post structuralism moved away from such either/or exclusionary approaches. Issues of prohibitions surrounding speech, paraphrasing Michel Foucault in “The Discourse on Language” (1971) in the negotiations between people is often ignore. Also is common in cross cultural proyects not link concept of identity to the political life, when post structuralism dealt with it significances (Guy Debord to start with).

(…) Arthur Danto, in his essay The end of Art, present schematas (not to be confused by the mental schema). Designers, as artists, tend to be self-referential, that is, they referred to their history of their discipline as reference in able to do their work at hand. The empirical and interdisciplinary research gets neglected many times. For designers the constant reference by images from the media (digital or not) can be a never-ending looking glass. The awareness is very difficult to achieve when one has been trained by university design school to be schemata designer (a more detache practice).

Recommendations: Hal Foster, The Artist as Ethnographer? in The Return of the Real (Cambridge, MA: MIT Press, 1996). The Society of the Spectacle (1967) famous book by Guy Debord, remains today pertinent in the role of mediation in social relationships. Also worth looking at concerning social construction are Cindy Sherman’s Film Stills series.

A word of caution: Postmodern theory can caused cynicism and lack of individual responsibilities. Is everything is relative and can de deconstructed, what are the truths?

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Bienvenid@s Charla: Té Tremblé

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